Skattekort

Som sagt, skattekortet då.
Man skriver på en lång och krånglig blankett om alla uppgifter du någonsin haft. När jag var där var det tydligen rusch också, så fick nummer 421 och det var nummer 390 om jag inte minns fel.

Superkul att spendera sin eftermiddag bland svettluktande, håriga, asylsökande män. Skrev iallafall i allting, och banade mig iväg till rätt kassa när det var min tur (efter ännu mer hålla-för-näsan-evighetslånga-minuter) och möter en av de tjurigaste människorna jag någonsin träffat.
 - Men har du skrivit in ditt svenska personnummer? (tänk er att prata med igentäppt näsa, och att skrika lite likt som nazgulerna i Sagan om Ringen)
- Eh, nä, jag har aldrig varit i Norge innan.
- Nähä. Men det måste du fixa innan. Sen ser jag minsann här att du inte har fyllt i någon arbetsplats heller.
Kom tillbaka när du ordnat det.
- Jaha?

Två timmar spenderad eftermiddag med strålande solsken med svettluktande hårapor och nazgulliknande surtanter. Jippie.
På väg ner till tunnelbanan möter jag en svensk grabb som pustar fram att det var kontrollanter nere på tåget. Tack mumlar jag tacksamt tillbaka och vänder tvärt.
Hmm, hur kommer man då hem?, tänker jag och börja lufsa iväg där det ser ut att vara mycket folk.
Helt plötsligt känns det strålande solskenet ganska jobbigt varmt, och jag banar min väg på en öde arbetsplats. Kommer fram till floden efter en timme, känner smått igen mej och hittar tillslut hem.

Klockan är då mumsigt halv sex på kvällen, jag pös ut till skattekontoret vid elvatiden.
Yes.
 Pratade med Henke och Lollo.
De asgarvade.
 Jag fattade noll.
 Jo:
 Norskt personnummer ska tanten med nazgulrösten fixa åt mej när jag var där.
Det är därför jag var där överhuvud taget.
 Och om man inte fixat sitt skattekort kan man inte börja jobba, för då drar de ungefär 50 procent skatt.
Helt plötsligt förvandlades den smått smågulliga tanten med bara lite smått irriterande täppt nazgulstämma till elaka stora stygga vargen i Bamse, Gargamel i Smurfarna och Björnligan i Kalle Anka.
Grrr.
 Veckan flöt annars på helt underbart bra.
VArit ute och utforskat Oslo en massa, suttit i parkerna, fikat, druckit kaffe, varit ute och hälsat på folk.
Fixade norskt nummer och köpte klänning (min sista shopping på ett halvår framöver om min ekonomi ska hålla sig inom rimlighetens ramar)
Lyckats med en hel del gratisätande.
Riktigt nöjd.
Har faktiskt också lyckats fixa mitt skattekort nu.
Imorgon är det 16 Maj, då ska det firas. Måste börjas i tid till den 17:e!

Uppdatarar förresten bloggen så ofta jag kan, LOllo har föräldrakontroll på datorn så jag är inte tillåten att gå in på min blogg via min sida. Suck, Windows:)

Hoppas allt är prima, och pappa, jag vet. Jag har hört att Cecilia ska gifta sej och att du ska vara chaffis. Säkert 16 gånger nu:)

Just det, fått mitt jobb på IKEA! Börjar på måndag klockan 16.

Puss!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0