Putetrekk

Har nu äntligen börjat jobba på IKEA, och jag trivs riktigt riktigt bra. Tycker också att Oslo är en riktigt bra stad att bo i, lätt att hitta bland trikkarna (spårvagnarna), tunnelbanan, bussarna och tågen,. har dock inte åkt tåg än, men litar på att det är lätt att åka det med:)

Det enda som är lite negativt är ju boendet, men john har pratat med pontus som verkar komma ner på söndag eller måndag.. Om det inte blir bättre då då flyttar jag ut till något annat. trivs för bra i i själva oslo för att ge upp det bara för att boendet är kass för tillfället. Mwn vem vet, kanske är jag som är extremt krävande?

Ikväll har jag varit borta på andra sidan stan, hos matilda, emelie, skeppo och bark.  VAr mycket trevligt att sitta där och ta en öl, babbla med folk och knyta nya kontakter. så imorgon blir det förfrst hos frans.
Wiie:)
Blir upp tidigt, träna, ta en kaffe med maja och sebbe, sätta sej på bussen till ikea, byta om hos sebbe, dra på förfest och sen vidare till frans. Just det, frans har fest, inte förfest.

Jobbade ganska mycket sjätlv på ikea idag... Gahh, panik!
jag jobbar ikea släpenden, finns et till stort ikea i oslo som heter furuset.
När jag var själv ringer det tre gånger från furuset och frågar hur många antal saxån matta jag har, hur många ringdal plädd och hur många oxel lakan i off-white.
Har lärt mej hur datorsystemet funkar så det ska inte vara några problem, men grejen är att antalet varor som står inne på datorn allt som oftast inte stämmer. så då måste man veta i huvudet om vi har varan ionne, vilket jag inte riktigt har lärt mej ännu. Samtidigt som furusetpersonalen hetsar och stressar för att kunden som vill ha grejerna står jämte.
Undertiden(jag ber om att få ringa upp så jag kan checka) st¨år fem kunder och rycker i mej och frågar om hur många tvättar gardinstrykapåbandet tål, vilken färg som passar bäst till orangea tapeter, om jag kan väga metervaran och om jag kan de olika måtten på hellum teppe (teppe=matta).
Sammanlagt har jag jobbat i tre dagar och lyckas faktiskt svara på frågorna - STOLT!
Krisar sej dock när jag ska ringa tillbaka till furuset - finns inget nummer. VArt ska jag ringa? VArt ska jag leta?
TAcksamt nog ringer de tillbaka och jag kan berätta att grejerna finns i rätt färger, dock bara en matta som jag lägger undan till deras kund, gunvor.
Resten av dagen har jag hjälpt kunder, svarat på spörsmål, städat, och checkat tre ess och konge-listan mot topp 30 listan. låter det avancerat? Det är det också.
Listerna är på vilka mattor som de tjänar mest på att sälja. De ska jag jämföra med mattorna som säljer mest, och försöka få kunderna att ändra sina inköp till de mattorna ikea tjänar mest på at sälja. Tex. genom placering, ordentlig prismärkning, ordning och reda.
Är faktiskt riktgt roligt att ta så mycket ansvar, och känns som jag har lärt mej jättemycket på väldigt kort tid:)

Enda riktigt svåra är att fårstå vissa norska ord - putetrekk: örngott.
Dyne: täcke
Teppe: matta
Det konstigaste är blixtlås, men kommer inte ihåg vad det heter för tillfället:)

Pratade med Ingela en långis idag, gud vilket humörlyft! Hoppas av hela mitt hjärta att du kan vara ledig den 13:e! och att du minsann banar dej hem med ett tidigare flyg!
MAtildas prattur blev dock lite kortare - moneybrist, suck!
FRIDA: Jag vill hörs allt om miljonärerna sen (har inte hittat någon elvapoängare än)
Julia, saknar dej!

Pyser hem den 11 juni, och stannar till den 24 (tror jag). Blir väl öland på midsommar iegn  vad jag har fattat det som iaf, YES!
Fläskgänget reunioon, marshmallows, krashade parfymer, systembolagetbuss, magsjuka, dubbel ipren, fotbollsvm, listan kan göras hur lång som helst.

Hörrni grabbar, JAG vet något som är jättekul!
Alla skriker: JAg vill se, tilda vinka!
Och så vinkar inte matilda, så skriker alla: BUUUUU!
Kul va? Ingen fattade det roliga, Charlotte skrattade så hon började hicka.

-
Förfest i det störstaste tvåmannatält (möjligtvis det minimalaste 4-mannatältet) i historien.
Antal folk som klämde in sej: mellan 10 - 12.
Heja!

Antal utspillda drinkar:
0
Antal drinkar i petflaskor:'
100
Antal öppnade och borglömda ölburkar som rann ner i sovsäckarna:

1000
Antal dåliga snapsvisor:
0
Antal glada skratt:
för många, Hickrisk utfärdas.
Saknar/längtar till midsommar!


Jag och tilda, Lund, espressohouse.
Jag, Lunds stadspark.
Jag, Oslo, sovtajm
JAg och Emelie, Trikken, 17 maj
Frognerparken, förra helgen. 


image14


Hoppas allt är prima annars, pusshej!
Familjen: ni är bäst.

Kommentarer
Postat av: Julia

Charlotte jag saknar dig också.
Kan inte du skicka ett sms med ditt nya nr?!
PUSS

2008-05-24 @ 13:02:39
URL: http://julialy.blogg.se
Postat av: Freja

Skriv mer snart om tågluff och grej så man får veta att ni lever ;)

2008-09-23 @ 11:37:45
URL: http://frejaelvinnowak.blogg.se/
Postat av: Plingan

Uppdatering tack! Tycker du har legat på latsidan;)

2009-01-29 @ 23:11:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0